Ta kontroll över din hjärthälsa på naturlig väg

Det bästa sättet att värna om ditt hjärta är naturligtvis att leva och äta sunt. Det kan dock vara lättare sagt än gjort. Här bjuder vi på några hjärtliga tips:

Sluta röka

Rökning är en stor riskfaktor när det gäller hjärtsjukdom. Den förstör artärväggarna och ökar risken för stroke och hjärtattack.

Ät bra mat

Minska intaget av socker, snabba kolhydrater, processad mat och transfetter. Detta kan reducera inflammation och obalans i kroppen, vilket har en positiv påverkan på din hälsa, och särskilt på din hjärthälsa.

Motionera

Även måttlig motion har visat sig stödja hjärthälsan. Sikta på 15-20 minuter om dagen. Även raska promenader gör skillnad.

Stressa mindre

Stress är ofta orsaken bakom många akuta hjärtinfarkter. Hjärtklappning, oro, ångest och sömnsvårigheter är varningstecken man skall ta på allvar och försöka komma till rätta med.

Är kolesterol skadligt?

Att bli diagnostiserad med högt kolesterol kan vara en skrämmande upplevelse. Kolesterol är dock livsviktigt och det fyller viktiga funktioner i kroppen. Högt kolesterol har förknippats med fettrik kost, särskilt mättat fett, men på senare år har bilden nyanserats. Levern producerar 80 % av vårt kolesterol, bara 20 % kommer från kosten. Användandet av statiner har ökat lavinartat över hela världen, vilket vi tycker bör ifrågasättas kraftigt.

Den så kallade ”kolesterolhypotesen” bygger på antagandet att högt totalkolesterol i allmänhet och högt LDL i synnerhet ökar risken för inflammation och plackbildning i blodkärlen – och därmed risken för kardiovaskulära händelser. Allt mer forskning pekar dock på behovet av en mer nyanserad syn på kolesterolets roll för en god hjärthälsa. Mycket låga halter av totalkolesterol och LDL kan, bland annat enligt en studie som publicerats i British Journal of Medicine, vara direkt skadliga, betydligt mer farliga än lätt till måttligt förhöjda kolesterolnivåer. Klicka på bilden till höger för att läsa studien i sin helhet.

 

Share This