1,8 miljoner svenskar är drabbade av hjärt- och kärlsjukdom. Det är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, och i större delen av västvärlden. Vad kan man göra själv för att minska sin egen risk? Här följer 5 hjärtvänliga, och hanterbara, tips.

Rör på dig regelbundet

Kvinnor som tränar måttligt under 60 minuter, eller hårt under 30 minuter, dagligen löper 46 % lägre risk att drabbas av hjärtsvikt. Detta enligt en studie utförd av American Heart Association. Har du inte tid eller ork att träna så mycket? Misströsta inte, även måttlig motion stödjer hjärthälsan. Även raska promenader kan göra skillnad.

Vårda kärleken

Kärlek är bra för mycket, även för hjärtat. Personer utan kärleksfullt stöd från nära och kära löper större risk att drabbas av hjärt- och kärlrelaterade besvär. Detta enligt en studie publicerad i England så sent som 2016. Se till att vårda dina relationer, stötta och visa förståelse så hjälper du både dig själv och dem som står dig närmst.

Sov gott

Enligt en studie publicerad i JAHA (Journal of the American Heart Association), ökar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar av dålig sömn. Sömnbehovet varierar från individ till individ, men försök skapa goda rutiner som säkerställer att du får den sömn du behöver.

Sluta röka

Kanske den alla mest uppenbara riskfaktorn. Risken att drabbas av hjärt- och kärlrelaterade besvär är markant förhöjd hos rökare jämfört med icke-rökare. Det finns även tecken som tyder på att rökning är än värre för kvinnor än män.

Minska läskdrickandet

Läskdrickande kan skada hjärtat, detta enligt en studie publicerad av European Society of Cardiology. Forskarna misstänker att det beror på läskens urindrivande effekt, ofta orsakad av höga koffein- och sockerhalter. Konsekvensen blir då att kalium – ett viktigt ämne för god hjärtfunktion – spolas ut ur kroppen. Ersätt inte vanlig läsk med lightläsk, även sockerfria alternativ kan ha negativa konsekvenser.

Det finns mycket man kan göra på egen hand för att minska risken att drabbas av hjärt- och kärlrelaterade besvär. Ovan 5 tips är exempel på saker som var för sig kan ha positiv effekt, och kombinerat potentiellt betyda ännu mer.

Man kan även prova SanoKardio, ett kosttillskott som tas som ett komplement till din normala kost. Det innehåller det prisvinnande extraktet, Lycored Nutrient Complex, som utvinns ur näringsrika tomater. Extraktet kombineras med tiamin som bidrar till normal hjärtfunktion. I extraktet finns även naturligt E-vitamin. E-vitamin är en antioxidant som bidrar till att skydda kroppens celler mot oxidativ stress.

♥   Fri frakt på allt   ♥   Ingen bindningstid   ♥   Prenumerera och få 15% rabatt